2024 - Piet Peere - Unveiling

De mythe van Piet Peere in huis Thuysbaert

Piet Peere is een onbetwist icoon op de bühne van de Vlaamse beeldende kunsten. GD&A advocaten en curator Johan De Fré laten zijn virtuoze kleurenstorm op u los in een expositie te Lokeren vanaf 22 mei 2024 tot eind september 2024.

Het corpus van de tentoonstelling wordt bevolkt door Grieks-mythologische figuren die getuigenis afleggen van Piet’s numineuze ervaringen in de gestalte van goden, godinnen en andere machten. Mythen zijn het prisma waarin het licht van het numen gebroken wordt opdat wij er niet verblind door geraken en eraan ten gronde gaan. Het omineuze zwijgen van de werkelijkheid wordt zo ter sprake gebracht door het vertellen van verhalen, in dit geval in de vorm van schilderijen en beelden.

Maar Peere’s picturale filosofemen zijn niet altijd geruststellend. Sommige van de desolaat deprimerende figuren hebben meer weg van Nietzsches volgevreten laatste mens dan van de overmoedige en handelingsbereide Prometheus. Is alle hoop werkelijk achtergebleven in de doos van Pandora? Verdwijnt het denken definitief voor doelloos doen? Lopen wij amechtig rondjes op de trap van Penrose? Of steekt deze schilderende daimoon met zijn titanen de vertoornde en wispelturige Goden onverschrokken naar de kroon? En wijst de artiest daarmee de weg naar een mythologie die ons mensen tot een hernieuwde collectieve broodnodige inspanning voorbij het antropoceen kan enthousiasmeren?

De toeschouwer wordt uitgenodigd Piet’s mythologisch mysterium tremendum et fascinans te ontcijferen.

Naast de thematentoonstelling 'UNVEILING' en het bijhorende boek, kan u tevens kennis maken met het brede oeuvre van de kunstenaar. Golfjes figuratie transformeren in kolkende stromen artistiek avontuur en associatieve vrijheid. Technische virtuositeit, weelderig complex coloriet, hernemen, verbeteren en verloren lopen zijn de aanjagers van het opgevoerd stampvoetend tempeest.

Wij nodigen u uit u mee te laten voeren in een uniek wondere wereld tussen verbazing en verdwazing.

Agressieve KerberosTantalus, weerstand tegen het lotZonder titel
Theseus ziet zijn prooiTheseus en Minotaurus

Slottoespraak Piet Peere - september 2024

Bedankt Cies voor deze zeer afwisselende en beklijvende inleidingen die U telkens heeft gegeven voorafgaand aan elk evenement, waarbij elke filoloog de wenkbrauwen zou fronsen om de rijkelijk geanimeerde woorden tsunami te begrijpen.
Gelukkig voel ik mij comfortabel in mijn rol als BEELDEND kunstenaar, gezien een kunstenaar moet spreken met BEELDEN en niet met woorden.

Jammer dat het de dag van vandaag eerder net andersom is.
Een citaat van Henry Matisse hierop luid als volgt: “Ze zouden ieder kunstenaar zijn tong moeten afsnijden.”.
Hoe meer uitleg aan een kunstwerk wordt gegeven, des te meer spanning en verbeeldingskracht van de toeschouwer wordt afgenomen.
Als je als kunstschilder een schilderij maakt moet het narratief in de verf aanwezig zijn.
Volgens de filosoof Immanuel Kant is HET belangrijkste, de manier waarop de verf wordt behandeld, NIET het onderwerp. Andere kunstfilosofen menen dat het idee prioritair het kunstwerk moet omvatten. Maar Van Gogh, Cesanne, Picasso hebben geen appelen geschilderd om uitleg te geven over de soort, de kweek of de smaak.
Via lijnen, toetsen, spatten, vormen, kleuren en compositorische spanning projecteer ik mijn emoties op de toeschouwer, dus enkel met de beeldende middelen.

De keuzes uit het grote aanbod van mythes die ik heb uitgewerkt, zijn gebaseerd op de symbolische elementen waarmee ik kan spelen.
MAAR, dat dacht ik, want volgens Carl Jung KIEZEN kunstenaars hun thema NIET, maar de onderwerpen borrelen op vanuit het onderbewuste.

Gezien m'n tong als kunstenaar nog niet is geamputeerd, had ik graag, rekening houdende met de zienswijze van Carl Jung en tegen mijn eigen principes in, een paar persoonlijke hypotheses ivm. het uitwerken van bepaalde mythes toegelicht.

  1. De werken die ik gemaakt heb over Theseus die de Minotaurus heeft gedood in het labyrint op Kreta en die via de draad van Ariadne de uitgang heeft gevonden,,, misschien staat voor mij het DOOLHOF onbewust centraal als symbool, want in een doolhof kan je je verstoppen net zoals de Minotaurus. Net zoals ik mij als een kluizenaar weg steek in mijn biotoop, mijn atelier.
    En de draad van Ariadne, had ik maar een draad van Ariadne om onmiddellijk de uitgang, dus de oplossing te vinden voor eender welk werk.
    Want als je uit het geheugen iets creëert weet je nooit waar je uitkomt.
  2. Soms stel ik mij de vraag, als één van de straffen die Tantalus had gekregen van de goden “de eeuwige angst”, een constante dreiging van een rotsblok die ooit zou vallen op zijn hoofd. Heb ik met deze mythe niet mijn eigen angst in beeld gebracht, de angst om gezien te worden. Maar het werk moet in de kijker staan en niet de kunstenaar. Wat een gelukzalig gevoel moet het geven voor Banksy, de onzichtbare kunstenaar. Maar mijn eigen werken versnipperen zou ik toch ook niet graag doen.
  3. Wat moet ik mij dan voorstellen omtrent het thema“De verboden liefde tss Ares & Aphrodite”. De bron van alle creativiteit IS liefde. Elk kunstwerk die ik heb gerealiseerd is ontstaan vanuit die liefde en deze is niet verboden. Kunst IS liefde.
    Uiteindelijk zijn mijn werken een onderdeel van mezelf geworden.
    Een werk verkopen lijkt voor mij als een amputatie, maar de appreciatie die ik ervoor terugkrijg van toeschouwers en kopers maakt mij gelukkig.

Bij deze wil ik van harte Cies en Gitte, Gitte en Cies bedanken voor de gelegenheid die ze me geboden hebben om in dit prachtig decor van GD&A mijn werken te mogen tentoonstellen.
Alles wat hier heeft plaats gevonden staat haaks op de gangbare kunstwereld waar veel verworven wordt via ondoorgrondelijke wegen en strategieën om zo hype kunstenaars te creëren.
Maar niets daarvan bij GD&A waarbij alles op dit vlak zo puur verloopt als een mecenaat uit vroegere tijden.
Wat ik hier samen met Herlinde heb mogen beleven is allesbehalve fake, alles zonder winstbejag , professioneel, vrijgevig, gemoedelijk, empatisch, sympatisch….zo kan ik er nog een lange rij positieve woorden aan toevoegen.

Ook wil ik curator Johan De Fré danken met de volgende woorden en dit in de context van zijn vorige toespraken “ALS EEN KOPPIGAARD”, om koppig te volharden in het aandringen om bij GD&A mijn werken te exposeren.
Maar mijn aanvankelijke twijfel en onwetendheid was totaal onterecht na alles wat hier is verwezenlijkt omtrent mijn werk.

Wie wij ook van harte danken is Bert als kompaan van Cies, mede organisator en advocaat gespecialiseerd in het maken van lekkere paella. Natuurlijk mogen wij hierbij de professionele catering bij elk evenement niet vergeten.

Ook Jonas als advocaat die de ondankbare taak had om Cies éénmalig te vervangen voor een speech met een andere aanpak, en daarbij duidelijk bewust was dat je bij dergelijke toespraken er gerust wat fysieke bewegingen mag aan toevoegen.

Bij deze moet ik alle mensen van GD&A enorm dankbaar zijn voor hun hulpvaardigheid en zeer positieve inzet. Hierbij durf ik geen namen noemen omdat ik er onterecht enkele zou vergeten.
Allen hebben ervoor gezorgd om elk evenement in een gezellige sfeer te laten verlopen.
Nu rest mij nogmaals Cies en Gitte, Gitte en Cies te danken met de volgende woordkeuze speciaal voor Cies,

Multas, multas gratias.

Piet