Betaalbaar wonen verzoenen met de bouwshift, hoe pak je dat concreet aan?
24 oktober 2024
GD&A Toolbox “betaalbaar wonen”
Betaalbaar wonen was hét thema van deze gemeenteraadsverkiezingen. Ook in het Vlaamse regeerakkoord neemt betaalbaar wonen een prominente plaats in. Deze verzuchtingen lijken haaks te staan op de bouwshift, de betonstop, de strijd tegen appartementisering, … Onverzoenbare doelstellingen? Niet voor GD&A Advocaten. In medio stat virtus!
Tegen 2035 zijn 239.000 nieuwe woningen nodig om de bevolkingsgroei in Vlaanderen op te vangen, zegt sectorfederatie Embuild Vlaanderen. Ook gouverneur Pierre Wunsch van Nationale Bank stelt dat een groter aanbod van woningen nodig is om hoge prijzen te drukken, een gevolg van ons strenge vergunningenbeleid en wil dat we praten over de betonstop.
Anderzijds is ook de roep om de betonstop of bouwshift concreet te implementeren, erg luid. Sommige besturen leggen zelfs een bouwstop op. Daarnaast woedt er ook een pittige strijd tegen de appartementisering, vooral in landelijke gemeenten.
Gordiaanse knoop?
Het lijkt een onmogelijke opgave om de open ruimte te behouden, appartementisering te voorkomen en wonen betaalbaar te houden. Betaalbaar wonen mogelijk maken en de prijs van wonen drukken, vereisen dat de economische wetten van vraag en aanbod worden gerespecteerd. Vermits de vraag moeilijk te beïnvloeden is, want elk gezin heeft nood aan een woning, zal de prijs moeten dalen door het aanbod te laten toenemen.
Maar wanneer men open ruimte wil vrijwaren en men bovendien niet reëel wil verdichten, lijkt er nergens plaats voor de noodzakelijke bijkomende woningen.
Vaak wordt gedacht dat een keuze moet worden gemaakt tussen ofwel betaalbaar wonen ofwel het bewaren van het landelijke karakter van de gemeente. GD&A Advocaten meent dat beide verzuchtingen wel in belangrijke mate verzoenbaar zijn.
GD&A Toolbox betaalbaar wonen
In de juridische toolbox “betaalbaar wonen” van GD&A Advocaten zitten diverse instrumenten die uw bestuur kan toepassen. Een gereedschapskist is nodig omdat standaardoplossingen op dat vlak niet bestaan. Geen enkele gemeente is immers identiek aan een andere.
In de eerste plaats is vereist dat lokale besturen een concreet zicht hebben op de situatie. Zo ontstaan er geen misverstanden over de concrete woonbehoefte en kan er ook een draagvalk ontstaan voor de keuzes die worden gemaakt. Daar wringt meestal het schoentje al. We leven immers in een paradoxale wereld waarin er nog nooit zo veel data waren, maar bijzonder weinig informatie of bewustzijn.
Naast kwaliteitsbewaking zijn er gepaste stedenbouwkundige, zakenrechtelijke en bestuurskundige instrumenten. Ook de fiscaliteit kan haar steentje bijdragen via een uitgekiende inzet van gemeentebelastingen en verlaagde btw-tarieven.
Wil uw bestuur graag deze bijzonder boeiende uitdaging aangaan om water en vuur met elkaar te verzoenen, waarbij betaalbaar wonen wordt gerealiseerd, maar mét behoud van het landelijke karakter van uw gemeente? GD&A Advocaten staat met haar juridische toolbox klaar voor oplossingen in uw concrete situatie.
Vraag een vrijblijvende offerte via Mr. Willem Mariën of Mr. Steven Michiels.