De patrimoniumaudit: een quick start met uw strategisch patrimoniumbeheer
26 februari 2025
De patrimoniumaudit biedt uw (lokaal) bestuur vanuit een multidisciplinair perspectief een toegankelijke start voor een strategisch patrimoniumbeheer. De patrimoniumaudit biedt binnen een tijdsbestek van 1 maand een overzicht van de voornaamste aandachtspunten en aanbevelingen m.b.t. uw patrimonium. Dit op vlak van duurzaamheidsverplichtingen, technische (conditie-)staat en functionaliteit. Alzo krijgt u een helder zicht waar uw (lokaal) bestuur op korte en lange termijn qua patrimonium (-investeringen) (minimaal) aan toe is. Dit vormt de ideale basis om navolgend een strategische patrimoniumbeheer verder uit te bouwen.
Mede vanuit ons maatschappelijk engagement, wordt deze quick start aangeboden aan een zeer aantrekkelijke forfaitaire prijs, in functie van de schaalgrootte van het patrimonium van uw bestuur.
Uw (lokaal) bestuur wordt op vlak van haar patrimonium geconfronteerd met een waslijst aan (duurzaamheids-)verplichtingen:
- de minimale renovatieplicht
- de EPC-label plicht
- het minimaal energielabel
- verplicht gebouw automatisering- en controlesysteem
- verplichte plaatsing zonnepanelen
- verplicht asbestattest
- verplichte asbestverwijdering
- ...
Dit in samenlezing met diverse engagementen (bv. burgemeesterconvenanten, green deals, ...) die werden aangegaan, alsook een ontluikende klimaataansprakelijkheid. En/of minstens een oplopende exploitatiekost van uw patrimonium.
Uw (lokaal) bestuur wordt tegelijk geconfronteerd met moeilijke meerjarenplanningen en een verhoogde (geauditeerde) alertheid op vlak van de algemene (Europese) beginselen. Dit in combinatie met (terechte) hoge ambities op vlak van het verenigingsleven, sportinfrastructuur, dienstverlening, onderwijs, ... en/of andere kerntaken.
Het één en het ander noopt tot ambities op vlak van multi-gebruik, samenwerkingen (bv. canonieke partners, scholengroepen, intergemeentelijk, ...) en out-of-the-box oplossingen (bv. budgetneutrale PPS-constructies).
Om op voormelde uitdagingen een duurzame oplossingen te bieden, behoeft uw (lokaal) bestuur een strategisch patrimoniumbeheer, waarbij u optimaliseert, opportuniteiten niet onwetend laat passeren en (flexibel) de (financiële) koppeling maakt met toekomstige investeringen / meerjarenplanningen.
Als antwoord daarop ontwikkelden wij met ons multidisciplinair vastgoedteam een alomvattende patrimoniumanalyse, met een concreet stappenplan richting 2050 als resultaat.
Teneinde de (lokale) besturen evenwel een quick start te laten nemen met dergelijk patrimoniumbeheer, bieden wij een ‘patrimoniumaudit’ aan.
Bij die audit wordt het patrimonium van uw lokaal bestuur geanalyseerd op vlak van duurzaamheidsverplichtingen, technische (conditie-)staat (a.d.h.v. plaatsbezoeken) en functionaliteit, uiteraard rekening houdende met de achterliggende zakenrechtelijke structuur. Dit teneinde uw (lokaal) bestuur alvast een concreet zicht te geven op de directe aandachtspunten (bv. investeringen) op korte en lange termijn.
Deze audit vormt dan ook de perfecte basis om eventueel in een volgende fase (stapsgewijs) richting een strategisch patrimoniumbeheer te evolueren.
Dergelijke audit is realiseerbaar binnen een tijdspanne van één maand, met daarbij:
- Intake overleg
- Plaatsbezoeken
- Rapportagemoment
- Rapport met status patrimonium en diverse (multidisciplinaire) aandachtspunten en aanbevelingen.
Mede vanuit ons maatschappelijk engagement, wensen wij deze quick start via een patrimoniumaudit aan te bieden aan een zeer aantrekkelijke forfaitaire prijs, in functie van de schaalgrootte van uw bestuur, dewelke wij op aanvraag onmiddellijk vertrouwelijk bezorgen.
Bij interesse in onze patrimoniumaudit en/of een strategisch patrimoniumbeheer, kan u contact opnemen met onze onderstaande public minded (real estate) professionals.