Samenwerking tussen zorgvoorzieningen: de apotheek als casus

10 februari 2025

In het Regeerakkoord 2025-2029 lezen we dat de Federale overheid alle drempels zal wegwerken zodat zorginstellingen die onder de federale en onder gemeenschapsbevoegdheid vallen, optimaal kunnen samenwerken, met respect voor de bevoegdheidsverdeling. Als voorbeeld wordt hierbij verwezen naar het gedeeld gebruik van een ziekenhuisapotheek.

Noodzakelijke cleanroom als aanleiding

Vanaf 1 januari 2026 moeten de ziekenhuisapotheken in regel zijn met de PIC/S-normen. Deze normen zijn bedoeld om ervoor te zorgen dat farmaceutische bereidingen volgens hoge kwaliteitsnormen worden geproduceerd. Een cleanroom zal hierbij een noodzakelijke infrastructuur zijn. Gezien de hoge kostprijs van een cleanroom, zowel naar investering als naar exploitatie, is het quasi noodzakelijk dat ziekenhuizen en eventuele andere zorgvoorzieningen hiervoor samenwerken.

Van droom naar (juridische) daad

Het vorm geven aan deze samenwerking is maatwerk, ingegeven vanuit de specifieke situatie van de potentieel samenwerkende zorgvoorzieningen. Bovendien is het juridische veld iets of wat braakliggend. Werken we met een uitbesteding, met een gedeelde apotheek in associatieverband, of kan een reeds bestaand samenwerkingsverband (ziekenhuisnetwerk, ELZ, …) een oplossing bieden ?

Maar uiteraard staan hierbij nog andere vragen open: wie betaalt dit feestje? Welke zorgvoorziening stuurt het personeel aan? Wie is aansprakelijk bij een verkeerde bereiding? Hoe zit het met de btw? Hoe wordt het vervoer geregeld van de bereidingen vanuit de (centrale) apotheek naar de zorgvoorzieningen ?

Kortom: samenwerking loont, maar een grondige voorbereiding is noodzakelijk! GD&A kan u daarbij helpen en zet graag haar juridische expertise in om tegen 1 januari 2026 klaar te zijn!